S&P in de media: "Van Campen & Dijkstra: De strategie van hier groot en daar klein"

Februari 2024

Artikel van donderdag 1 februari op Sa!Media

GORREDIJK De wereld van de verzekeringskantoren is al jaren volop in beweging. Rondom worden kantoren overgenomen en ontstaan grotere organisaties. Ook Van Campen & Dijkstra in Gorredijk deed daar volop aan mee, met hun eigen strategie. Inmiddels zijn er kantoren overal in Friesland.

Aan de historische gevel van De Koornbeurs op de hoek van de Hoofdstraat en de Brouwerswal is in de afgelopen twintig jaar niet zoveel veranderd. Dat geldt niet voor de binnenkant. Van Campen & Dijkstra en RegioBank maakten zeker de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling door. In drie jaar tijd werden maar liefst veertien bedrijven overgenomen; dit voorjaar komen daar nog drie overnames bij. “Daardoor werken we op dit moment in heel Friesland en daar zijn we trots op”, vertelt eigenaar Job Steenland. Van Campen & Dijkstra telt nu dertien vestigingen. Gorredijk is het hoofkantoor, waar circa vijftig medewerkers veel zaken regelen voor de afzonderlijke vestigingen. “Veel werkzaamheden kun je het best centraal in een zogenaamde backoffice doen. Waardoor de medewerkers op de kantoren alle tijd hebben om met de klant bezig te zijn. En daar gaat het om. Hier in Gorredijk groot, op de vestigingen klein.” Lokaal, herkenbaarheid, bekende contactpersonen. Het zijn centrale begrippen in de filosofie van Van Campen & Dijkstra. “We participeren in lokaal. In de vestigingen zijn lokale vennoten of lokale vestigingsleiders actief. Dat is belangrijk voor de lokale betrokkenheid.”

Zweedse partner

Door de groei van de afgelopen jaren staat Van Campen & Dijkstra inmiddels op plek 76 in de lijst van grootste verzekeringskantoren in het land. “Je ziet in onze wereld enorm veel overnames. Ook hier in Gorredijk hebben ze op de stoep gestaan om ons over te nemen.” Steenland koos echter voor een andere strategie. Hij verkocht een minderheidsaandeel in het bedrijf aan Söderberg & Partners, een grote Zweedse investeerder, in Scandinavië marktleider in de verzekeringsbranche. Deze partner was belangrijk bij de uitbreiding, maar gaf Van Campen & Dijkstra ook de mogelijkheid voor eigen volmachten bij verzekeraars. “Dat betekent dat wij namens zestien verzekeraars zelf onze beslissingen kunnen nemen. Over bijvoorbeeld acceptatie van klanten en over schadeafhandelingen. De verzekeraars geven als het ware hun portemonnee aan ons. Daardoor kun je veel sneller werken.” De bijbehorende verantwoording neemt Söderberg voor zijn rekening. “Ik vind dat deze zogenaamde compliance niet bij een klantbedienende organisatie hoort, zoals de onze. Op deze manier hebben we dat goed geregeld.”

Het Friese eigene

Voor verdere uitbreiding keek Steenland ook nog naar regio’s buiten Friesland, maar hij heeft besloten zich voorlopig tot Friesland te beperken. “Dat Friese is toch ook ons eigene. Veel medewerkers spreken Fries, waardoor ook veel gesprekken met klanten in het Fries worden gevoerd. Dat is een belangrijk gevoel dat we ook bij onze klanten terugzien.” Bovendien, stelt Steenland, kun je ook niet ongestraft blijven groeien. “Iedere overname vraagt afstemming. En we moeten wel blijven presteren. Ik vind zelfs dat we nog beter kunnen worden in wat we doen.” Die verbetering zit deels in de klantbediening. “Veel zaken moeten met één telefoontje op te lossen zijn, zeker omdat we zelf volmachten hebben. Maar ook in de automatisering is nog wel een slag te maken. We werken nog veel met papieren polissen. Dat zullen we ook altijd blijven doen voor de mensen die dat willen, maar we kunnen onze klanten ook nog beter overtuigen van de voordelen van digitaal werken.”

Zakelijke financiering

Tien van de dertien vestigingen zijn zelfstandig adviseur van RegioBank, de buurtzame bank zoals ze het zelf omschrijven. De namen RegioBank en Van Campen & Dijkstra lopen regelmatig door elkaar. “Dat is geen probleem, zolang we onze klanten maar vanuit één loket financieel kunnen bedienen.” Van Campen & Dijkstra gaat haar zakelijke klanten nu ook adviseren over zakelijke financiering. Steenland noemt dat de drie-pijlerstrategie. Bankzaken, verzekeren en hypotheken voor de particulier. En bankzaken, verzekeren en financieren voor de zakelijke klanten. “Wij zijn adviseurs en zoeken uit wat de beste type financiering is. Hoe het kan of hoe het moet. Daarna zoeken we de leveranciers erbij. Dat kunnen banken zijn, maar net zo goed andere financiers. Ook die wereld is heel erg veranderd.” Steenland ziet in de markt vraag naar een dergelijke aanpak. “Onze adviseur zit niet ver weg in een groot centraal landelijk kantoor, maar kent de ondernemer. Hij kan met zijn kennis van de ondernemer, de lokale situatie en de markt de situatie goed inschatten. En dat moet ervoor zorgen dat een ondernemer gemakkelijker aan een financiering kan komen.”

Gorredijk als plek

Bij een groeiend bedrijf is de locatie altijd een punt van aandacht, ook bij Van Campen & Dijkstra. “Maar Gorredijk is onze plek. Daar ben ik van overtuigd. We zitten in een geweldig pand, goed bereikbaar voor onze klanten. En met een mooie uitstraling. Bovendien ook een mooie plek voor onze medewerkers. Ze ervaren de gezelligheid van het centrum van Gorredijk, maken daar hun ommetjes en doen daar ook vaak hun boodschappen.” Van Campen & Dijkstra zoekt ook steeds vaker lokale samenwerking, zoals met makelaar Sierd Moll en notaris Van Dijk. “Onze gezamenlijke inloopavonden zijn een succes, daar gaan we mee door.” Steenland beseft ook dat veel medewerkers met de auto op kantoor komen en parkeerruimte zoeken. Dat kan op sommige momenten een probleem zijn. “Maar ons uitgangspunt is dat we niemand tot last willen zijn. En mocht het echt een probleem worden, dan gaan we graag met de gemeente Opsterland in overleg om te kijken hoe we dat kunnen oplossen.”
vancampendijkstra.nl

Hulp bij crowdfunding

De RegioBank in Gorredijk helpt lokale vrijwilligersorganisaties graag bij het opzetten van acties om geld in te zamelen voor goede doelen. Zoals afgelopen jaar de Zonnebloem Gorredijk is geholpen met de financiering van een rolstoelfiets. RegioBank helpt bij het opzetten van de campagne en de bijbehorende publiciteit. Samen voor de buurt, dat is de gedachte. Organisaties die ook geïnteresseerd zijn in een dergelijke samenwerking kunnen binnenstappen op Brouwerswal 1 of mailen naar info@vancampendijkstra.nl.

Job Steenland

Eigenaar en directeur Van Campen & Dijkstra

06 13 71 14 41
job@vancampendijkstra.nl
www.vancampendijkstra.nl



Open bijlage